Viola passerar fyra månader

20130505-075407.jpg

Så har hon blivit en hel månad till (och lite till…). Härligt! Om jag ska erkänna så längtar jag just nu till när hon börjar äta riktig mat så vi kan sitta vid bordet allihop som man brukar göra i normala familjer… Det ska bli så skönt!

Men nu är nu. Precis efter att jag skrev förra rapporten slog hon till och började äta både mer och oftare. Vid flera tillfällen har hon inte velat äta när vi går upp på morgonen. Men det resulterar i att hon äter varannan timme resten av dagen. Pust! Då tycker jag inte att man gör annat än matar och äter.
Hon är verkligen en bestämd liten madame. Melina kunde man truga i lite mat, om hon var väldigt trött eller om vi skulle ut, men med Viola går det inte alls. Och så finns det dagar då hon är som ett bottenlöst hål. Rekordet är nog 280 ml vid ett och samma mattillfälle. Ändå äter hon fortfarande inte på natten. Jag trodde att hon eventuellt skulle vakna för mat nu när hon blir större men tydligen inte. Ingen är gladare än jag.

Dock uppstår det ett problem när hon sover hela nätterna. Hon behöver ju inte sova lika mycket på dagarna då. En del dagar är det bara korta stunder och då blir det nästan stressigt att hinna med allt det man ska utan en bebis på armen. Jo, för hon vill gärna sitta på armen. Det blir tungt i längden. Men vad gör man inte för att få nåt gjort…
Vid dopet tog morfar med sig barnstolen upp igen så den använder vi några gånger varje dag. Viola är dock inte så stadig än, det är lite vingligt, men den har gjort att jag några gånger fått äta/dela min mat även om jag får skynda mig. Jag undrar om hon inte blir hungrig av matdoft. Det slår nästan aldrig fel att hon vill ha mat när vi ska äta.
Vi har inte börjat med någon annan mat än ersättning än. Men eftersom hon inte ökar sina portioner utan bara frekvensen på ätandet så står gröten i skafferiet. I eftermiddag så! Jag har förstått att man helst ska vänta längre med maten. Men Viola är så stor redan så jag tror hon behöver lite mer substans. Det ska bli mycket spännande att se hur hon reagerar. Det tar ju flera veckor innan man är uppe i en hel portion så då är hon ju fem månader.

Storasyster ska självklart vara med. Storasyster ja. Hennes favorit! Det skulle inte förvåna mig om hennes första ord blir Melina. Eller pappa förstås. Hon ger honom långa intensiva blickar och leenden. 🙂 Hon har ganska nyss börjat prata också. Långa haranger som låter mer som prat än joller ibland. Undrar vad hon säger egentligen. Det är väldigt mysigt att lyssna på nåt annat ljud än gråt. Hon ser ganska belåten ut också. Det känns nog bra att kunna lägga sig i samtalet.
De hjärtliga skratten håller i sig. Lättast har Melina att få dem. När hon hoppar framför Viola. Det är redan en klassiker.
Något hon lärt sig den här månaden är att hålla i och ta saker. Man får passa sig nu. Det är väldigt behändigt att hon kan hålla i tyg eller leksak och tugga på dem men bordsdukar och hår är också kul tydligen. Och dessa nypor! Tjena! Tjejen har handmuskler! Fastnar håret i näven får man bända upp fingrarna annars sitter det kvar en tuss där. Jag tror hon tycker att det är spännande att smaka och känna på omgivningen. Det är väl ganska självklart. Mina kläder är också goda tydligen.Hon har ju sedan några veckor, ganska många, kunnat vända sig från rygg till mage. Detta har hon utvecklat med finess och vänder sig numera även åt båda hållen. Inte så ofta men det händer. Vid ett tillfälle chockade hon mig också genom att fortsätta runt och hamna på rygg igen. Hon blev nog lika förvånad… Hon gillar att ligga på mage. Det är ett bra perspektiv tycker hon. Så ibland kan hon ligga så långa stunder. När hon sen tappar tålamodet spänner hon kroppen i båge, ramlar framåt och slår huvudet i golvet. Inte så trevligt. Men snart inser hon nog att hon kan förflytta sig på det sättet. Igår kväll snurrade hon runt ett kvarts varv när hon låg på mage.

Maj blir en spännande månad!

Kommentera

