Det händer bara några få gånger i livet

Det finns personer man träffar i livet som påverkar en på ett genomträngande sätt. Som verkligen får mig att tänka om. Typ: – Hur skulle hon göra i den här situationen? Som ruckar på verkligheten och skakar om mig lite grann. Sätter en del saker på plats och lyfter upp pålar som varit nerkörda alldeles för hårt. Duktiga människor – som är brillianta – men som inte alltid kanske ser det. Som har ett sätt att möta människor som jag beundrar och lär mig av. Det faller naturligt för dem att hantera alla sorters personligheter och situationer och på nät sätt finner de något att älska i varje människa de träffar. Som har principer och perspektiv som får mig att stanna upp och begrunda hur jag tänker själv. Som överraskar och smittar med entusiasm och genialitet. Som väljer att se möjligheter. Som anstränger sig att göra det bästa så mycket så att jag vill vara mer som dem.

Jag känner bara ett fåtal såna här personer. Min mor är en. Och så har jag ett par till. Egentligen handlar det nog mest om att de vågar vara sig själva fullt ut. Det kräver stort mod.
Vanligtvis brukar jag betrakta dessa personer på avstånd. Se dem glänsa i sitt rätta sammanhang och njuta av att se rätt person på rätt ställe. Då kan verkligen under ske. Men det senaste året har jag fått ynnesten att lära känna en sån här person lite bättre. Jag vet att det är svårt att skaffa vänner som vuxen. Men det är fullt möjligt. Bara man har tid. Nu har ju till och med Douglas accepterat dig som en i familjen.

Det är fantastiskt att ha haft dig här och du kommer att fattas oss allihop sen. Med dig blir livet rikare och lite mer spännande. Du har påverkat oss i allra högsta grad. Jag kommer på mig själv titt som tätt med att göra som du gör, tänka på nåt du sagt, se till att ge människor samma uppmärksamhet som du gör, se att jag uppskattar alla mina fina vänner på ett helt nytt sätt eftersom de gör mig otroligt rik. Dessutom lyssnar du på alla mina crazy idéer och viftar inte bort dem direkt, du kära syster i pyssel. Jag vet inte om jag känner någon annan som kan föreställa sig på det sätt som du gör. Du tänker stort och drömmer ännu större!
Det är nog så man utvecklas. Genom att umgås med riktigt bra människor. Det här att man gör som andra gör gäller inte bara barn…

Vi har delat dåliga dagar. Och vi har delat bra dagar. Det är värdefullt att veta att även brillianta människor har dåliga dagar men tar sig förbi dem ändå. Och att det är lättare tillsammans.

Du är väldigt bra på att berätta vad du tycker om människor. Det har jag inte lika lätt för. Men jag har lättare att skriva. Då kan jag tänka efter först. Så nu vet du – du är mig väldigt kär och värdefull. Jag hoppas innerligt att vi håller kontakten! Och det tror jag vi gör. Vi har ju redan börjat planera framtida stordåd! Det spar jag som en ädelsten nära hjärtat.

Frid syster!

Kommentera

