Pyssel: Nu vill vi ha körsbärsblom

Idag fick jag nog. Om nu inte våren kommer på riktigt får vi väl fejka den då.

20130323-224308.jpg

Ta en pappershylsa, jag hade en hushållsrulle, och klipp remsor i nedre änden. Tryck ut dem och tejpa/limma på en pappbit eller träbit.
Klipp ur botten på en papperkasse. Jag hade en som var storleken mindre än en vanlig matkasse. Klipp 10 cm breda remsor så långt som du vill att grenarna ska bli.

20130323-224725.jpg

Dela sedan de remsorna i två en bit in på papperet. Detta blir tunnare grenar i änden.
Börja sedan vrida grenarna (vänd texten inåt om sådan finns). Börja med den grövre och gör två mindre grenar av de smalare remsorna på slutet.

20130323-225002.jpg

När alla grenar är klara rullar du ihop den nedre delen av påsen och vrider ihop den också. Stoppa i rullen.
Dra, böj och vrid grenarna så det ser bra ut.

20130323-225312.jpg

Vi rullade ihop små rosa tussar av silkespapper och limmade på grenarna. Jag tänkte körsbärsblom – Melina tänkte äpplen. Båda går ju bra.

Jag ska leta upp länken till bloggen där jag såg detta första gången. Sär hade de ingen rulle utan klipper remsor i underkanten av kassen också och gjorde rätter av dem. Det ska jag också testa. Det vore kul att göra ett riktigt stort någon gång också. Lycka till!

20130323-225812.jpg

Kommentera

