Helt sanslöst! Världen är allt väldigt liten…

För något år sedan skrev jag en melodi till en fin dikt jag hittade på internet. ”Jag önskar dig inte guld…” Och nu vill Brukssånger använda den i höstens utskick. Görkul! Det enda var bara att jag var tvungen att ha författarens tillstånd. Jakten började.

Jag finkammade internet och hittade en blogg där dikten omtalades och Inger Thörnqvist själv hade kommenterat inlägget. Där stod det vad boken hette och var hon bodde. Hurra!
Men – jag hittade inte boken nånstans. Igår ringde jag kungliga biblioteket som ska ha alla utgivna böcker. Men nej. Bibliotekarien förklarade att den måste vara utgiven på eget förlag. Så där var det stopp. Men hon tyckte jag skulle ringa ett bibliotek i närheten där hon bor. Om hon är författare kanske de känner till henne. Jo, det är ju sannolikt.

Jag letade upp biblioteken i närheten av den lilla orten i Skåne där hon skulle bo. Det var runt åtta stycken! Suck! Det är väl bara att ringa runt då. Jag började med Hyltebruk.
– Jo, men hon brukar komma in och låna böcker här. Hon har berättat om sin dikt.
!!!!!!!!!!!! What!!!??? Där hade jag ruskig tur! Och så fick jag telefonnumret till Inger. Bara sådär. Helt otroligt!

Idag ringde jag Inger som blev jätteglad! Hon tyckte att det var jättekul! Sen ville hon höra den så jag fick snällt sjunga den där i telefonen. Ha ha! Inte min bästa prestation…
Inger berättade att sonen som hon skrev dikten till faktiskt bor i Karlstad. Oj då, häftigt!
– Ja, han jobbar på en privat ortopedklinik där.
– Okej, där var jag för någon vecka sen. Ska dit imorgon.
HUR stor är den sannolikheten???!!!

När vi hade lagt på tittade jag efter vad läkaren hette som jag var till. Han hette Thörnqvist. Så stor var den världen.

Alltså har jag träffat sonen till kvinnan som jag sökt i flera månader. Han som själva dikten är skriven til! Spännande! Detta blir en jättebra historia att berätta. 🙂

Kommentera

