Välkommen till fort Boyard!

20130129-222046.jpg

Igår kväll hade jag hand om körövningen. Det krävde att jag hade tillgång till vissa tillbehör. Musikspelare och textblad till exempel.
När jag kom till kyrkan började jag mitt äventyr med att åka upp och hämta musikspelaren.
Där låste jag upp en dörr med en nyckel. Och sen den andra nyckeln i en annan dörr. Än så länge ganska normalt.
Sen använde jag en annan nyckel i ett annat lås när jag kopierade jag textblad. Också överkomligt.

Sen kom det kluriga. Körens notlåda och att fixa musikspelarsladden.
Jag mindes att fader Fouras, aka Kristina, sa nåt om en nyckel i en burk så jag ringde.
Jag behövde hämta nyckeln i burken för att komma åt körlådan. Men den passade inte. Så jag la tillbaka den.
Jag skulle prova de två ordinarie nycklarna till kyrkan som jag har på knippan. De fungerade inte heller.

20130130-165811.jpg
Fader Fouras tyckte då att jag skulle hämta ”den stora nyckelknippan”.
För att komma åt den behövde jag svara på tre gåtor. Nje, men åter hämta nyckeln i burken, låsa upp ett rum där knippan finns i ett låst litet skåp.
Det gjorde jag och fann ”den stora nyckelknippan”. Problemet var att det var ett dussin nycklar på den. Alla omärkta. Bara att prova en och en då. På fjärde försöket tog jag mig in.

Allt detta skedde på en kvart. Mina kära körkamrater måste ha undrat vad sjutton jag höll på med när jag sprang fram och tillbaka som en yr höna. Dessutom skulle jag ju fixa ljudsystemet, men snälla Ulf hjälpte mig med det. Puh!

Själva körövningen gick jättebra tack och lov! Jag hade riktigt roligt. Men det tog en rejäl stund att låsa in alla saker där de skulle vara kan jag säga…

Kommentera

