Att göra rosor av höstlöv

20121006-135514.jpg

Jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med vår krans på dörren. Rosorna gjorde sig bra där med. Hur det blir när de torkar ska bli spännande att se. Ute håller de sig ju betydligt längre än inne tror jag.
Och här, kära mor, kommer en beskrivning på hur man gör dem.

1. Samla ihop 6-8 löv och lägg dem i ordningen du vill att de ska komma. Om man har olika storlekar kan man börja med lite mindre löv och låta dem bli större allt eftersom. Det minsta ska nog inte vara mindre än 10 cm.

20121006-140038.jpg
2. Ta det första lövet och vik ned lövspetsen mot stjälken. Det ska vikas så att höjden blir rosens ungefärliga höjd. Då fastnar alla lövens spetsar i gummisnodden så småningom. Vik över ena sidan.

20121006-140255.jpg
3. Rulla ihop lövet till en liten lös rulle.
4. Lägg rullen med skarven mot nästa löv. Vik ner spetsen bakåt mot stjälken. MEN – detta är viktigt – platta inte till viket utan låt det vara lite bulligt och luftigt. Det är så det blir volym i dem.

20121006-141054.jpg
5. Vik nu runt lövets kanter snett neråt så att det blir lite luft kvar i viket. Om du tar i och rullar dem för tight kommer det inte att bli så bra i slutet.
6. Lägg rullen med skarven mot bästa blad och gör på samma sätt. Testa med bulligare vik ju större rosen blir. Fortsätt tills den är så stor som du vill ha den.

20121006-141436.jpg
7. Det sista lövets färg kommer att synas mest. Om det blir några flikar kvar på slutet kan du vika dem in i rosen.
8. Fäst ihop alla bladen med en gummisnodd. Jag inbillar mig att den ska krympa ihop när bladen torkar. Vi får se.

20121006-141808.jpg
9. Rosorna får automatiskt en längre stjälk om löven hade långa så det är bara att sätta ihop fler och göra en bukett med en ny gummisnodd. Varje ros måste inte vara så perfekt. Tillsammans blir de fina ändå.

20121006-142045.jpg

20121006-142054.jpg

20121006-142102.jpg

Jag satte ihop rönnbär med löv runt med en gummisnodd som extra pynt. Det blev också fint! Och jag tror säkert att man kan använda andra löv än lönn bara de är lite större.

Lycka till!

One thought on “Att göra rosor av höstlöv

  1. Kul att se att det är fler som gör rosor av löv. Jag lärde mig det från ”365saker du kan slöjda” och gjorde faktiskt min första bukett samma dag som du publicerade din på wp. Det är så vackert… Och kul att man kan pyssla med barnen något som bara kostar arbetsinsatsen.

Kommentera

