Att säga adjö

20120612-222547.jpg

20120612-222602.jpg

20120612-222615.jpg

I söndags var det hej då-picknick för fyra i församlingen som flyttar i sommar. Hanna och Ronja har sjungit i min kör så de kommer att bli saknade. Och Anders och Kristina som var med när vi startade kören för fyra år sedan kommer att lämna ett gigantiskt hål efter sig.

Anders har varit så snäll och har med stort tålamod hjälpt mig spela in musik och lärt mig kryddiga ackord på pianot. Han kastade sig in i tidningsbranschen och ersatte mig när jag var föräldraledig från Mötesplatsen. Han hade barnrytmiken när jag och Melina gick där.
Han är verkligen en förebild. Lyssnar och engagerar sig fullständigt. I barn likaväl som vuxna. Saknaden efter honom kommer att bli så stor. Tack och lov att han ska hälsa på ibland.

Kristina har jag lärt känna ännu bättre eftersom vi var med i samma hemgrupp ett tag. Och dessutom delar vi körledarglädjen. Hon har den perfekta kombinationen av professionalitet, tokighet och musikalitet för en körledare. Det finns djup i det hon säger. En körövning kan bli minnesvärd. Och hennes predikningar kommer från hjärtat. Inga omvägar. Hon ser människor – ibland rakt igenom. Hon finner alltid nästa steg och förverkligar högtflygande planer med beundrandsvärt tålamod. Att hon dessutom är pysslig är en fin bonus.

Både Anders och Kristina är såna personer som jag är så otroligt glad över att ha lärt känna. Såna genomkärleksfulla människor som ändrar stämningen blott genom sin närvaro. Både glädje och sorg får ta plats när de är med och de har öppnat sitt hem på ett beundransvärt sätt. Deras omtänksamhet kan vara oväntad men är alltid lika ärlig och närvarande.
Även om jag vet att de bara flyttar till Dalsland (det är ju nästan runt knuten) kommer det att bli tomt här i stan utan dem. Tomt utan deras initiativkraft och energi.
Men det blir annorlunda. Och ja, annorlunda kan också vara bra. Men jag kommer ändå att se tillbaka på de här åren med stor glädje. Det är tur att jag kan åka och hälsa på dem sedan. De flyttar ju bara några mil.

Det ska bli så spännande att se vilka spår de sätter där. Vänta ni bara – det kommer att hända grejer!

Kommentera

