Uppbrott

Lyssna här >>

1. I ett ögonblick så är det över
En dag, ett år jag aldrig ser igen
Jag vet att jag har alla minnen jag behöver
För att gå vägen fram, lämna min hamn

2. För varje sekund jag lever är jag tacksam
För varje dal och för resan upp igen
Jag vet att jag vill vara nyfiken och förnöjsam
Om än stark eller svag fyller under min dag

Det jag har nu jag spar
Varmt och ömt här inne
Den tid som gått det jag förstått
Blir ett värdefullt minne
Det som blir min grund
Nu i den stund
När jag vill öppna mitt sinne
För en ny tid
För nya liv

3. De timmar som går, de goda och de trista
De drar förbi exakt i samma takt
Kan ej stanna upp eller öka på det minsta
För det är inte jag som vänder natten till dag

Det jag har…

Den här sången har jag kämpat med under våren. Jag fick tidigt veta att flera vänner och bekanta skulle flytta/byta jobb/börja skola/gå i pension. Det är sällan så många gör det samtidigt och jag kände att jag behövde skriva något om detta. Jag skrev refrängen tidigt i våras och sedan fick den ligga till sig. Sen blev det verser till också. Men det var som om det var svårt att skriva klart den, förmodligen för att avskedet blev tydligare då.

Men i vilket fall. Sången handlar om att bryta upp. Det är så jag hoppas att jag kan känna den gången jag bryter upp från det kända och går mot okända marker. Jag har skickat den med mina vänner. Som en hälsning.

Kommentera

