Världens vackraste ögonblick

Senaste veckan har flera av mina vänner blivit föräldrar. Två flickor har öppnat ögonen för första gången och de är otroligt efterlängtade! Det är bara två år sedan som vi själva gick och väntade. Även om vi fick vänta fjorton dagar till… Och att höra att dessa fina människor blivit föräldrar till två prinsessor sätter igång en del känslor måste jag säga.

När jag tänker tillbaka på dygnet då Melina kom till världen är det förvånande hur mycket detaljer jag kommer ihåg. Som vilket program jag såg när jag räknade värkar, att jag blev påhejad att äta en halv mazarin, hur jag svimfärdig gick på toaletten och höll på att inte ta mig tillbaka… De där timmarna är kristallklara fortfarande! Och jag blir så glad när mina vänner får skapa egna sådana minnen. Det är en sådan fantastisk gåva!

I samband med detta kom jag att tänka på Melinas sång. Jag kommer inte ihåg om jag har skrivit om den här. Det är i alla fall en låt som jag skrev under sena nätter – jag fick visksjunga in melodier för att inte väcka någon mitt i natten mellan amning och byte. Jag ville försöka skriva ner min lycka, min tacksamhet, min ödmjukhet och mina tankar om framtiden. Det var min doppresent till henne.

Lilla mysterium
(Jag måste få ursäkta kvalitén på inspelningen ni får höra om ni klickar på länken. Den är inte bra någonstans. Men man hör melodin i alla fall. Noter finns om någon vill sjunga den själv.)

Så en dag blev världen aldrig mer sig lik.
Du sa ja till livet med ditt första skrik.
Vilken underbar gåva vi fick –
nyfikenheten i din blick.

Du är din. Vi får låna dig ett litet tag.
Älska dig och dela livet varje dag.
Dagar ljuvliga, dagar som bränns,
föder tacksamhet utan någon gräns.

Lilla mysterium
som ligger i min famn och drömmer.
Vi längtar så
att få se vad dina tankar gömmer.
Lilla mysterium.
Vi följer dina steg på jorden.
Ser dig växa stark,
springande i solen.
Det blir vårt största äventyr.

Det är sent. I mörkret lyssnar jag på dig.
Dina andetag sänder kärleksströmmar genom mig.
När du vaknar sen, lycklig som få,
bara du kan le mot livet så.

Lilla mysterium…

Kommentera

