Mammaminne: Tisdag i sängen hos oss

Nyvaken

Nyvaken

I morse vaknade du kvart i sju. Till och med innan pappas klocka ringde. Det var för tidigt för att gå upp bestämde jag. Jag la mig inne hos dig tills pappa hade gått upp och sedan tog jag med dig in i min säng. Och som du snurra… Du höll faktiskt på att rulla ur sängen en gång. Men det märktes att du inte sovit klart för du la dig liksom tillrätta mellan rullningarna. Till slut lugnade du ner dig och somnade. Fast jag tror jag somnade först nästan.

Vid nio vaknade du och skrek. Du gör så där ibland. Kanske du hade drömt något hemskt. Så jag la dig på min arm och höll om dig och då somnade du om. Jag somnade inte utan låg där och kände dina tunna lockar i mitt ansikte. Du luktar så gott. Och du är så varm och go. Med dig behövs inget extra täcke.

Du sov en stund till innan du satte dig upp. Ja, du gör gärna det när du vaknar. Fast sen lägger du dig ner igen. Du kommer väl på att det var onödigt att sätta sig upp så direkt. Du berättade mycket ingående om vad du hade drömt. Pekade och gestikulerade och jag svarade så gott jag kunde. Tänk vad jag önskar att jag kunde ditt språk… Det hade varit riktigt spännande det. Men det är härligt att lyssna till ditt prat ändå. Du höll låda i flera minuter. Det är bland det mysigaste jag vet. Då hinner jag vakna till också. Du vaknar ju till på två sekunder du. Jag tror inte att du vill missa minsta lilla del av dagen!

Förmiddagen spenderade vi med att städa. Du vägrade äta frukost så den biten gick ju fort. Du var jätteduktig och hjälpte mig sopa golvet. En riktigt mysig förmiddag blev det. Förutom maten då förstås. Men du hade svårt att somna sen. Jag låg och sjöng för dig i säkert en halvtimme. Men du skulle INTE sova. Jag höll dock fast dig eftersom jag visste att du var trött. Så till slut somnade du med min arm runt dig – helt fantastiskt underbar.

Jag älskar dig Melina!

Nu hör jag dig. En timme och en kvart sov du. Det gjorde nog gott det.

Kommentera

