Första kindtanden

Idag var en jobbig dag för dig. Igår kväll upptäckte jag att en av dina kindtänder spruckit igenom tandköttet. Det såg märkligt ut. Den stora tanden i din lilla mun. Snart kan du tugga ordentligt tror jag.

Men jag tror du hade ont idag. Det måste vara jobbigt att känna obehag och inte veta varför. Jag förstår om du är ledsen då. Det var knappt du kunde vara själv på golvet. Det var tätt mellan tårarna. Det bästa var om vi gjorde saker tillsammans. Plockade disk, byggde klossar, tittade lite på barnprogram. Men det går ju inte hela dagen. Jag skulle ju städa och diska idag. Men det lyckades jag med, med din hjälp. Du försökte överrösta dammsugaren och pratade jättehögt. Du är nyfiken på den men lite rädd för själva munstycket.

Vi dansade i köket. Först till en poppig låt – du har så bra gung i knäna! Och sen till en långsam när du var ledsen och bara ville bli hållen och vara nära. Du älskar verkligen musik. Alla typer. Du dansar till rock, pop, klassiskt, reklamfilmer, leksaker med melodi, gospelkör… Att dansa med dig är bland det bästa jag vet.

Du fick lite panodil innan jag lade dig att sova så jag hoppas du får sova hela natten. Det behöver du nog. Det är jobbigt att odla tänder. Imorgon ses vi till en bättre dag. Det ska regna men vi har saker att göra – platser att vara på. Du och jag.

Nu ska jag torka golvet i köket. En av två saker jag inte hann med idag. Det andra var en dusch. Men vad är väl en dusch när ens lilla älskling mår dåligt… Den tar vi imorgon.

Kommentera

