Premiärcykeltur – eller ”Kampen om näsan”

Den här helgen har vi hunnit med en hel del måste jag säga. Äntligen fick jag provköra det nya objektivet. Så himla härligt! Dock var jag och kameran inte riktigt överens om var fokus skulle vara. Men idag lyckades jag låsa mittenfokuspunkten så nu är vi vänner igen. Jag hade fullständigt glömt hur det var man gjorde och instruktionsboken var försvunnen på mitt skrivbord (ja, det är så stökigt). Tur att den fanns att läsa på internet.

I lördags tog vi den allra första cykelturen för i år. För Melina var det första gången i livet! Synd att man inte kommer ihåg alla de där häftiga första gången-tillfällena när man är så liten. Jag undrar hur det kändes. En snygg hjälm har hon fått av mormor också! Just hjälmen var lite jobbig att sätta på tyckte hon men så fort vi rullade var det inga problem. Mer än att hon hela tiden skulle titta vad det var under min tröja. Det blev lite kallt…

På söndagen var vi på gudstjänst. Jag var med och sjöng till lovsången. Melina tyckte att gudstjänsten var, ja, hur ska man uttrycka det… Skittråkig. Men som tur är finns det ett lekrum dit hon och pappa tog sin tillflykt.

När vi väl var färdiga hann vi äntligen med en sväng till Mariebergsskogen! Jag har velat göra det så många veckor! Dessutom lyckades vi pricka in det soliga vädret. Vilka gulliga ungar det fanns där! Killingarna var ju för sköna! Och så fick vi se marsvinsungar. Det har jag aldrig sett förut. Melina var mer fascinerad av de stora djuren – grisar och kor och så. Vilken omvälvande upplevelse det måste vara att se att det finns mer håriga varelser än katter!

Melina var lite snorig på söndagen. Men inte konstig på något annat sätt direkt. Förrän 22.30 när hon vaknade och tokskrek! Jättetrött och jättesnorig. Och ont i halsen hade hon nog också. Tack och lov för panodil! Kampen om näsan börjar igen… Jag vinner oftast. När hon inte hinner torka av sig på mina kläder förstås. Tydligen hade jag också blivit smittad så idag har vi mest gått omkring och varit uschliga båda två. Fast Melina hade betydligt mer energi än jag. Tydligen hade hon lust att gå upp klockan sju också. Det hade inte jag. Men tyvärr hade jag inget val what so ever. Blä!

Jag hade tänkt göra färdigt Mötesplatsen igår, församlingens tidning, men sjukdomen kom emellan. Så jag ska jobba lite med den nu tänkte jag. Förhoppningsvis får jag kanske jobba lite med den imorgon också. Om lillchefen går med på det. Vi ska ut på pinnjakt till några tomatplantor, annars har vi inte något särskilt på agendan.

Jag bakade en kaka idag, min brors kladdkakerecept, och kryddade den med kaffe. Konstigt nog smakade inte kakan så mycket kaffe efter gräddningen som före. Men den blev alldeles lagom kladdig. Och det fungerade finfint att göra den i en fyrkantig form. Receptet kommer någondera dagen. Jag ska knäppa ett kort på den först.

God natt så länge!

2 thoughts on “Premiärcykeltur – eller ”Kampen om näsan”

  1. Hallå
    Det du skriver här. Det är mycket intressant. Jag läste nyligen din blogg. Kanske det är konstigt, men jag vill att han ska följa.
    Mitt namn – George, jag är från Ryssland, men det är inte så viktigt.
    Så vi kommer att veta om du inte har något emot. 🙂

    • Självklart får ni läsa! Detta är ju ett offentligt ställe, internet alltså, så alla är välkomna.
      Från Ryssland säger du, det var långt bort. Hur kommer det sig att du hittade just min blogg?
      Och är det något särskilt du tycker är intressant? Då kan jag ju kanske ha det i åtanke ibland när jag skriver.
      Välkommen hit!

Kommentera

