Mitt bästa falafelrecept

Ha! Det låter som om jag har provat massor… Nej, jag läste många och satsade på det som såg bäst ut. Här kommer det i alla fall.

Falaflar
Ca 40 st, beroende på hur stora man gör dem.

  • 6 dl torkade kikärter
  • 150g finhackad gul lök (1,5 ungefär)
  • 7-9 klyftor pressad vitlök (det låter kanske mycket, men tro mig, det är det inte. Smaka på smeten. Du kanske vill ha mer…)
  • 3 ägg
  • 3 dl hackad bladpersilja (eller 70 g fryst. Det ska vara MYCKET persilja)
  • 3 msk vetemjöl
  • 2-3 msk spiskummin (ta tre eller mer, smaka av)
  • 2 tsk koriander
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 tsk salt
  • 2 tsk peppar (ev lite cayenne för den som vill)
  • 4 msk olivolja

Vad gäller salt och peppar är detta ungefärligt. Du väljer själv. Jag har höftat så måtten är bara cirka.

Okej, så här gör man:

  1. Lägg kikärterna i blöt över natten. De bör stå i åtminstone 8 timmar men 24 timmar gör inget heller. Sortera bort dåliga kikärter (dvs, om de flyter, är gröna, är bruna eller ser äckliga ut så ska de bort!) och eventuella stenar.
  2. Skölj kikärterna och låt dem rinna av (smeten får inte bli för vattnig) ‘
  3. Koka dem inte!
  4. Kör kikärterna i en matberedare till ett grovt mos (gör det lättare att blanda med kryddorna)
  5. (Sen fuskade jag och körde lite ärtor med lök, vitlök och persilja så slapp jag hacka. Hi hi!)
  6. Häll de grovmalda ärtorna i en stor skål, knäck i äggen, häll över den finhackade persiljan, den pressade vitlöken, olivoljan, den finhackade gula löken, bakpulvret och kryddorna. Rör om ordentligt.
  7. Häll över vetemjölet och rör om igen.
  8. Kör blandningen i matberedare igen. Nu ska den köras så den blir mer smetig och inte så grov. SMAKA smeten, det kan behövas mer spiskummin och mer vitlök (man vet aldrig, det ska ju smaka mycket).
  9. Forma falafelbullar (en sked och handflatan använder jag) och lägg dem på en oljad plåt/panna. Ha inte för lite olja i pannan, då fastnar de.
  10. Kör dem i ugnen ca 15 minuter på 225 grader C och vänd dem efter halva tiden. I min ugn tar det något längre tid.

Sen har du falaflar i flera dagar. Jag gjorde sex omgångar till festligheterna. Jag har fyra kvar! Ha! Så den som vill ha falafel är varmt välkommen till oss. 🙂

Vi serverade dessa med salsa, turkisk yoghurt, hummus, marinerade bönor, lök, gurka, sallad och en massa annat som syns på bilden. Libabröd fanns det att linda in härligheterna i.

Nu är mitt nästa projekt att hitta ett bra recept på Hummus och lyckas göra den. Nu använde vi köpt eftersom tiden tog slut. Men den var väldigt god den också.

Lycka till!

Kommentera

