Hög tid att måla påskbrev – blåkulla väntar (ladda ner och skriv ut)

När jag var liten delade vi ut påskbrev till alla våra kompisar. I Dalsland går inte barnen från dörr till dörr och ber om godis. Där är det mer attack! Allra roligast var det ifall man öppnade dörren, kastade in påskbrevet (som var fyllt med godis), skrek GLAD PÅSK och hann stänga dörren så fort att ingen såg vem det var. Helst skulle man hinna av tomten innan de hann ut också. Och utklädd skulle man vara. Hejdundrande kul! Jag minns särskilt en påsk när jag hade kylbalsam i hela ansiktet för att efterlikna ett spöke. Jag var seriös förstår ni… Jag minns fortfarande den där fina känslan av massor av fyllda påskbrev i en korg. Det var något speciellt med de där små paketen.

Vi målade massor av påskbrev. Eller ja, flest målade nog mor… Och det var alltid svårt att hitta nya. Så här kommer några att välja mellan. De kommer från http://krokotak.com/velikden/, en europeisk pysselsajt, bulgarisk tror jag exakt, där man kan hitta massor av spännande pyssel, idéer och träningspapper. Klicka på länken så hittar du ännu fler påskbilder att välja mellan. Det fanns ett med påskkossor. Intressant…

Bilderna som ligger här är bara att skriva ut och måla av hjärtats lust. Klicka på dem så de öppnas stora innan du skriver ut bara. Ha det så roligt!

På den här sidan finns också många fina påskbrevsbilder. Som de här:

 

 

 

 

 

 

Och här finns det påskbrev med disneyfigurer!

 

Och här kommer ett jag har målat själv:

Påskliljor

 

Om du vill göra det enkelt för dig går det att göra ruskigt snabba påskbrev genom att rita konturer som barnen får måla färdigt. Min dotter älskade att göra små kycklingar – rita ben, vingar, hår och ögon!

20130327-095033.jpg

20130327-095257.jpg

Till slut ritade hon till och med egna kycklingar!

20130327-094846.jpg

Ha en glad påsk!

6 thoughts on “Hög tid att måla påskbrev – blåkulla väntar (ladda ner och skriv ut)

  1. Hej! Fina påskbrev. I Dalsland ger man påskbrev MEN de är fyllda med godis – dvs där jag är uppväxt så går man inte runt och tigger godis utan ger färdigmålade påskbrev till sina vänner fyllda med påskgodis. Glad påsk 2013!

  2. Tack för toppensida! Jag har en tjock pärm med olika motiv på påskbreven, men här hittade jag många nya, får nog skaffa ytterligare en pärm…;) Gillade idén med äggen och låta barnen rita själva, jag är lärare och det var ju väldigt pedagogiskt för att uppmuntra eget ritande. Dessutom är jag dalslänning och har gjort likadant med påskbreven, klart man ska ge bort godis och inte gå runt och tigga! Dessutom är det ju en kul lek som varar hela dagen och det gäller att man inte blir tagen:) Vet att det görs på några ställen i Värmland också. Tack igen!

Kommentera

